Updates Zuid-Engeland

GPS-coördinaten invoeren en geen postcodes!

Van diverse kanten kregen we een opmerking over de vindbaarheid van bepaalde campings. Met name Padstow Touring Park blijkt nauwelijks te vinden wanneer je adres en postcode ingeeft in het navigatieapparaat.

Bij alle campings hebben we GPS-coördinaten vermeld en het verdient aanbeveling om in Engeland deze coördinaten te gebruiken in plaats van adres en postcode. In sommige landen – zoals Engeland en ook Frankrijk – zijn de postcodegebieden soms heel groot en is een enorme afwijking mogelijk, vooral op het platteland. Twee huizen met dezelfde postcode kunnen bij wijze van spreken elk aan een andere kant van de berg liggen.

Aanvulling van Bep

Augustus 2019

Wij gingen niet met een camper maar met een tent. Wij hebben toch veel aan jullie gids gehad. Vele suggesties hebben we opgevolgd.  Omdat Langstone Manor in Moortown bij Tavistock vol was belandden we op Harford Bridge Holiday Park. Ik vond deze camping qua terrein, plekken en aanrijroute beter en mooier.

Op de terugweg gingen we langs Stonehenge, maar het bezoek aan het Royal Pavilion in  Brighton maakte op ons veel meer indruk.

Bij de reviews van Devon & Cornwall staat ook nog een reactie van Bep

Aanvulling van de heer Heitkamp uit Oldenzaal

September 2018

In september 2018 zijn wij hadden wij een reis gepland naar Cornwall.
Vlak voor vertrek zagen we bij toeval uw camperboekje: Devon en Cornwall. Op de valreep hebben we het besteld en op tijd gekregen. Onze reis is daardoor toch behoorlijk veranderd. Dank daarvoor!

We willen in deze mail enkele opmerkingen maken die wellicht in een volgende druk verwerkt kunnen worden.

Camping 7: Hartland Stoke Barton Farm: Prachtig gelegen camping met mooi uitzicht over de Ierse zee. Grote velden met veel “eigen” terrein. Het sanitair is goed, maar erg verspreid. Wasruimten en toiletten bij elkaar; douches aan de andere kant van de camping. Chemische toiletten kunnen gereinigd worden. In het hoogseizoen met “boeren”-winkel en vermelding van alle supermarkten in de omgeving. Door een redelijk vlak terrein loop je in een half uur tussen de schapen door naar Hartland Kay. Wij hebben er met veel plezier een paar dagen gestaan. Wasmachine/droger aanwezig.
Camping 11: U geeft aan “kleine boeren”camping… Vergeet dat maar… Twee aanrijroutes, ook voor grotere campers en we schatten zo’n 300 staanplaatsen. Plaatsen met elektriciteit zijn er wat minder; geschat 30. De prijs was redelijk hoog: 30 Pond/nacht. Camping is op 15 minuten loopafstand van Padstow. Gegeten in het viseetcafé van Rick Stein!
Camping 14: Beschutte plekken; was wel fijn in stormachtig weer…. Het sanitair is (gedeeltelijk) gedateerd.
Camping 16: Een prachtige camping met, zoals geschreven, prima uitgangspunt voor wandelingen in de moor. Het sanitair was in een nieuw gebouw; schitterend! De mensen waren zeer behulpzaam en vriendelijk. Goed gegeten in het restaurant naast de camping.

Onze reis was heerlijk, verrassend door de prachtige kusten en -wandelingen, “hondvriendelijke” mensen. Bijna overal mocht onze hond los lopen, tenzij…. Wij willen nog wel eens terug naar het niet zo als vakantieland bekende staande Engeland.

P.S.: Zie ook de Review van de heer Heitkamp heeft geschreven

Broomhill Sculpture Gardens, Barnstaple

Broomhill Sculpture Gardens bij Barnstape. Foto ©Truus Jacob

Aanvulling van Hans en Truus Jacob uit Haarlem

Juli 2018

‘We zijn nét een paar dagen weer thuis na een vakantie met de camper in Zuid Engeland. In de ANWB winkel kwam ik jullie boek ‘met de camper door Zuid-Engeland’ tegen en nam het mee, omdat ik dacht: dát is vast handig. En dat was het ook: we hebben er veel aan gehad. Veel goede tips, goede, leuke, praktische beschrijvingen, mooie foto’s, etc.

Aanvulling bij Barnstaple
‘Vlakbij Barnstaple in Muddiford ligt Broomhill Sculpture Gardens van familie van de Sande (Nederlanders), sinds 1997. Op hun perceel met landhuis, bos en tuinen staan overal vele mooie beelden, dat je kunt bezoeken en je kunt verwonderen over alle prachtige sculpturen in elke zichtlijn. Het hele jaar door, alle dagen van de week te bezoeken voor 5 pond.’

Tintagel
‘Restaurant Olive garden is echt dicht en het pandje staat leeg. Wij vonden Tintagel een leuke plaats en hebben de nacht doorgebracht op het grote parkeerterrein aan de hoofdstraat, waar je met de camper mag overnachten en aan de overkant is een heel goed openbaar toilet, waar je voor 20 pence in kunt. Wij zijn ‘King Arthur’s Great Hall’ ingegaan en vinden dit toch een aanrader: hoewel misschien ‘nagemaakt’ of ‘cashen op de Arturlegende’ (zoals het in onze gids staat – MB) is het prachtig gemaakt: het verhaal over koning Arthur en de ridders van de ronde tafel wordt verteld in een enorme ruimte met mooie muurschilderingen en 72 gebrandschilderde ramen gemaakt door Veronica Whall (!)’

St Ives
‘Het Barbara Hepworth museum is weer open en nu gelinkt aan Tate St Ives, dat ook zéér de moeite waard is om te bezoeken, alleen al voor het gebouw, waar vanuit je op het strand kijkt. Moderne kunst van hoog niveau!’

Gebramdschilderd raam in The Great Hall, Tintagel

Een van de gebrandschilderde ramen in The Great Hall, over de Arthur legende, in Tintagel, Foto ©Truus Jacob

Cape Cornwall Golf Club

De Cape Cornwall Golf Club met uitzicht over de Atlantische Oceaan. Foto ©Truus Jacob

Golfbanen in Zuid-Engeland
‘Wij hadden onze golftassen mee en thuis heb ik langs de route al golfbanen-sites bekeken: de prijzen verschillen echt enorm van 15 tot 75 pond om een 18 holes te lopen. Doordat ik van te voren al gekeken had, hebben wij 3 keer op mooie banen gespeeld voor niet teveel geld. Als je ook nog door-de-week speelt, i.p.v. in het weekend, scheelt dat ook al veel geld. Ik wil benoemen: golf at Wrangaton voor £17,- (golf tussen de schapen, die het gras kort houden) en de gewéldige baan van Cape Cornwall Golf Club met zicht op de Atlantische Oceaan, wel voor £30,-, maar meer dan waard. Na een ronde golf kun je ook nog lekker douchen bij de golfclubs.’

Beergarden bij een Britstop, Zuid-Engeland

Beer Garden in Zuid-Engeland bij een Brit Stop. Foto ©Truus Jacob

Brit Stops
‘Verder wil ik graag een lofzang houden op Brit Stops! Jullie besteden er een klein stukje aan, maar jammer dat jullie dit niet uitgeprobeerd hebben. Wij hebben in maart dit jaar een camper gekocht ( 2e-hands) voor best veel geld. We zijn sinds 1 juni beiden met (pre-) pensioen en willen veel gaan reizen in Europa. We hebben wel ervaring met campers (tig-jaar geleden een oude bus voor 5 jaar gehad en campers gehuurd) en hadden al camperplaatsen ontdekt. Vooral in Frankrijk en Duitsland zijn ze goed en veelvuldig aanwezig. In het boek ‘Camperplaatsen in Europa’ zag ik teleurstellend weinig camperplaatsen in Engeland en ben op internet Brit Stops tegen gekomen en heb het boek besteld, om overnachtingsplaats mogelijkheden uit te breiden. Campings had ik al gezien, waren vrij duur en niet altijd toegankelijk ‘op de bonnefooi’. We hebben de 2e dag in Engeland 1 keer op een camping gestaan (we kwamen ‘m tegen onderweg en zeiden; laten we daar gaan staan) en we moesten 37 pond betalen voor één nachtje parkeren en een douche!! Zo wordt het een dure vakantie. De volgende dag en dagen een Brit-Stop en.. helemaal ‘verkocht’! Wát een leuke, gezellige plekken hebben we ontdekt! Wij kwamen uit bij pubs en Inn’s. De eerste, die we bezochten had toevallig een ‘beergarden’: een met hagen omheinde grote tuin met zitjes en daar konden we vrij zitten om te drinken, eventueel te eten en ons ontbijt te eten met mooi weer.

‘Wij hebben veel aan jullie boek gehad en gaan een volgende keer zeker weer op pad, met een gids van jullie als we naar Frankrijk of Portugal gaan. Komen er meer gidsen? Ik hoop t.z.t. op…Noorwegen..’

Hartelijke groeten van Truus Jacob-van Rijn

Van de familie Mulder uit Nijverdal kregen we de volgende aanvullingen voor de gids van Zuid-Engeland.

Ze hebben de route in juni 2016 gereden

Bij Padstow bleken beide campings, zoals vermeld in het boekje (pagina 80), vol vanwege een feest in het dorp. De fam. Mulder is op 6 mijl van Padstow, op camping Music Water Touringpark terecht gekomen. Een erg mooie camping met mooie uitzichten. Wellicht een leuke aanvulling voor wie die richting uitgaat.

Music Water Touringpark
Adres: Rumford, Nr. Padstow PL27 7SJ
GPS:  479182, -4.954937 of 50°28’44.1″N 4°57’18.0″W
Telefoon:  0044 1841 540257
E-mail:  info@musicwatertouringpark.co.uk
Open:  1 april – 31 oktober

Verder bleek dat op de camperplaats bij Dover niet meer overnacht mag worden.

(Deze hebben wij in de 3e druk, februari 2018, verwijderd)